توافقنامه همکاری مشترک
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و استانداری قزوین
در حمایت از توسعه اقتصاد دانشبنیان
در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر گذار به اقتصاد دانشبنیان و حمایت از رشد تولید دانشبنیان، این توافقنامه با هدف همکاری در پیشبرد برنامههای توسعه دانشبنیان در استان قزوین، فیمابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور به نمایندگی آقای روحاله دهقانی فیروزآبادی به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور که از این پس به اختصار «معاونت» نامیده میشود از یک طرف و استانداری قزوین به نمایندگی آقای محمدمهدی اعلایی به عنوان استاندار قزوین و آقای روحاله عباسپور به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین که از این پس به اختصار «استانداری» نامیده میشود، به شرح ذیل منعقد میشود.
ماده 1- موضوع توافقنامه
موضوع این توافقنامه عبارت است از همکاری متقابل در توسعه اقتصاد دانشبنیان در استان با رویکرد ارتقاء شرکتها و زیستبوم دانشبنیان، افزایش اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیلکرده و حل چالشهای استان با توجه به ظرفیتهای فناورانه و صنعتی موجود در آن.
ماده 2- اهداف مشترک همکاری
2-1- تعریف طرحهای فناورانه با محوریت شرکتهای دانشبنیان و فناور استان؛
2-2- رشد کمی و کیفی شرکتها و فعالیتهای دانشبنیان در استان و جهتدهی آنها به رفع نیازهای استان؛
2-3- ترغیب بنگاههای بزرگ اقتصادی استان برای سرمایهگذاری در حوزه فعالیتهای فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکتهای دانشبنیان و نهادهای زیستبوم نوآوری استان؛
2-4- توسعه بازار کالا و خدمات دانشبنیان در حوزههای مرتبط با فعالیت بنگاههای اقتصادی استان؛
2-5- تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویتدار استان به منظور کاهش خامفروشی و تولید محصولات با ارزشافزوده بالاتر؛
2-6- بسیج خدمات، حمایتها و امکانات حاکمیتی استان در جهت رشد شرکتهای دانشبنیان و شکلگیری شرکتهای جدید؛
2-7- ایجاد و توسعه زیرساختهای موردنیاز زیستبوم نوآوری و فناوری استان (مانند پارک علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتابدهندهها و ...) با محوریت ظرفیتهای موجود در استان؛
2-8- تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان و تأسیس صندوقهای سرمایهگذاری جدید (ازجمله صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی) به منظور حمایت از فعالیتهای فناورانه در استان؛
2-9- ایجاد فرصتهای شغلی و توانمندسازی نیروی انسانی نخبه، مستعد و تحصیلکرده در استان و جذب و نگهداشت آنها.
تبصره: شاخصهای کمی تحقق اهداف فوق به شرح جدول شماره (1) پایش میشوند.
جدول شماره 1- شاخصهای کمی تحقق اهداف
|
ردیف |
شاخصها |
ابتدای سال 1403 |
ابتدای سال 1405 |
|
---|---|---|---|---|---|
شاخصهای خروجی |
1 |
تعداد شرکتهای دانشبنیان استان |
166 |
250 |
|
2 |
تعداد شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان |
173 |
290 |
||
3 |
تعداد محصولات دانشبنیان در استان |
590 |
720 |
||
4 |
میزان اشتغال |
شرکتهای دانشبنیان استان |
10160 |
12000 |
|
شرکتهای فناور مستقر در پارک |
730 |
1100 |
|||
5 |
میزان فروش |
شرکتهای دانشبنیان استان (همت) |
8/6 |
10 |
|
شرکتهای فناور مستقر در پارک (همت) |
2/1 |
5/2 |
|||
شاخصهای فرآیندی (منابع و زیرساخت) |
6 |
جذب اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه |
9 میلیارد تومان |
100 میلیارد تومان |
|
7 |
جذب اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری در شرکتهای دانشبنیان و فناور |
0 |
150 میلیارد تومان |
||
8 |
جذب اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری برای توسعه زیستبوم دانشبنیان |
0 |
150 میلیارد تومان |
||
9 |
سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان |
13 میلیارد تومان |
30 میلیارد تومان |
||
10 |
سرمایه صندوقهای خطرپذیر شرکتی استان |
0 |
100 میلیارد تومان |
||
11 |
زیربنای فیزیکی در اختیار شرکتهای دانشبنیان و فناور در نهادهای زیستبوم نوآوری استان |
30000 مترمربع |
35000 مترمربع |
||
12 |
زیربنای فیزیکی در اختیار شرکتهای دانشبنیان و فناور متعلق به دستگاههای اجرایی |
300 مترمربع |
4000 مترمربع |
||
13 |
تخصیص منابع استانی در حوزه فناوری و نوآوری |
- |
210 میلیارد تومان |
||
14 |
جذب منابع مالی مرتبط با فعالیتهای دانشبنیان در تبصره 18 قانون بودجه |
- |
200 میلیارد تومان |
ماده 3- سیاستهای اصلی همکاری مشترک
3-1- توسعه فعالیتهای فناورانه و دانشبنیان در صنایع شوینده و شیمیایی، صنعت کانیهای غیرفلزی (شیشه، کاشی و سرامیک) و ماشینآلات پیشرفته؛
3-2- اولویتدهی به زنجیرههای ارزش فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و دامی در برنامههای استان؛
3-3- تمرکز بر مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی؛
3-4- توجه به حل چالشهای زیستمحیطی استان به ویژه در پساب و پسماند.
ماده 4- تعهدات طرفین
الف: تعهدات معاونت
4-1- حمایت از تعریف طرحهای دانشبنیان با هدف رفع چالشها و توسعه زنجیرههای ارزش بومی و حوزههای اولویتدار استان؛
4-2- شناسایی و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و فناور با توجه به نیازهای موجود در استان؛
4-3- حمایت از ایجاد و توسعه زیرساختهای موردنیاز زیستبوم نوآوری و فناوری استان؛
4-4- اولویتدهی و تسهیلگری در استفاده از ابزارهای قانونی موجود در معاونت به ویژه ابزارهای قانون جهش تولید دانشبنیان و قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، با هدف توسعه شرکتها و فعالیتهای دانشبنیان در استان؛
4-5- حمایت از توسعه فرهنگ اقتصاد دانشبنیان و توانمندسازی فعالان علمی، فناوری و صنعتی استان در این حوزه؛
4-6- حمایت از شکلگیری و رشد کسبوکارهای نوپای دانشبنیان و فناور جدید با مشارکت ارکان زیستبوم (شتابدهنده، مرکز رشد، کارخانه نوآوری و...).
ب: تعهدات استانداری
4-7- شناسایی زنجیرههای ارزش بومی استان با تمرکز بر فرصتها و مزیتهای بومی آن و همچنین شناسایی نیازهای صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیرههای ارزش و تعیین موضوعات اولویتدار استان؛
4-8- حمایت از تعریف طرحهای دانشبنیان در راستای بهرهگیری از فرصتها و مزیتهای بومی استان و حل نیاز صنایع فعال در آن؛
4-9- اولویتدهی اختصاص منابع استانی و اختیارات استانداری به شرکتهای دانشبنیان و فناور در راستای تقویت فعالیتهای دانشبنیان و حل مسائل بومی استان (موضوع بند «الف» ماده (12) قانون جهش تولید دانشبنیان)؛
4-10- اختصاص کمکهای فنی و اعتباری از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایهای استان برای افزایش سرمایه صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان (موضوع بند «ت» ماده (12) قانون جهش تولید دانشبنیان)؛
4-11- جلب مشارکت بنگاههای بزرگ اقتصادی استان برای سرمایهگذاری در حوزه فعالیتهای فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکتهای دانشبنیان و نهادهای زیستبوم فناوری و نوآوری استان و ایجاد صندوقهای خطرپذیر شرکتی؛
4-12- حمایت و تسهیلگری در تصویب طرحهای دانشبنیان در شورای برنامهریزی و توسعه استان به منظور اولویتدهی به شرکتهای دانشبنیان و فناور برای بهرهمندی از منابع مالی تبصره (18) قانون بودجه کشور؛
4-13- تسهیلگری در راستای در اختیار قرار دادن زمین، ملک یا ساختمان مازاد دستگاههای اجرایی استان برای استقرار شرکتهای دانشبنیان و فناور، واحدهای خلاق و پارک علم و فناوری استان (موضوع بند «ب» ماده (6) قانون جهش تولید دانشبنیان)؛
4-14- تسهیل فرآیندهای اداری استان برای شرکتهای دانشبنیان و فناور (مانند فرآیندهای اداری مرتبط با گمرک، مالیات، تأمین اجتماعی، شهرداری و...) در چارچوب قانون حمایت از مؤسسات و شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات و قانون جهش تولید دانشبنیان.
تبصره: به منظور اجرا و پیشبرد توافقنامه و تسهیل فرآیندهای اداری استان برای فعالیتهای دانشبنیان، شاخصهای جدول شماره (2) میبایست در کمیته مشترک پایش و گزارش شود.
جدول شماره 2- شاخصهای پایش تسهیل فرآیندهای اداری استان (پیشنهادی)
ردیف |
دستگاه اجرایی |
شاخصها |
---|---|---|
1 |
اداره کل گمرکات استان |
- راهاندازی گمرکات اجرایی تخصصی دانشبنیان؛ - اعطای معافیت گمرکی به واردات شرکتهای دانشبنیان؛ - تسهیلگری واردات نمونه محصول برای شرکتهای دانشبنیان؛ |
2 |
اداره کل امور مالیاتی استان |
- اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه؛ - اعطای اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری در حوزه دانشبنیان؛ - معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان؛ - معافیت مالیاتی واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری؛ - معافیت حقوق کارکنان واحدهای فناور پارک علم و فناوری؛ - اعطای معافیت مالیاتی به کمکهای بلاعوض دولتی به شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور؛ |
3 |
اداره کل تأمین اجتماعی استان |
- اعمال معافیت بیمه قراردادهای شرکتهای دانشبنیان؛ |
4 |
شهرداریهای استان |
- استقرار دفاتر شرکتهای دانشبنیان در ساختمانهایی با کاربری مسکونی؛ - استقرار کارگاههای شرکتهای دانشبنیان در محدوده شهرهای بزرگ استان؛ |
5 |
کلیه دستگاههای اجرایی استان |
- ترک تشریفات مناقصه برای تولید بار اول محصولات دانشبنیان؛ - در اختیار قرار دادن املاک مازاد به شرکتهای دانشبنیان برای استقرار؛ - تخصیص منابع پژوهشی به خرید کالا و خدمات دانشبنیان؛ - عضویت تجهیزات آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی؛ |
6 |
اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان |
- تسهیلگری در اعطای پروانه بهرهبرداری به شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری و پردیسهای فناوری وابسته به پارک |
7 |
اداره کل حفاظت محیطزیست استان |
- تسهیلگری در اعطای مجوزهای زیستمحیطی لازم به شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری و پردیسهای فناوری وابسته به پارک |
ج- تعهدات مالی طرفین
تعهدات مالی معاونت و استانداری در طول مدت دو سال مطابق با جدول شماره (3) تعیین میشود:
جدول شماره 3- تعهدات مالی طرفین
ردیف |
منابع مالی |
تعهدات مالی |
محل تأمین آورده مالی |
---|---|---|---|
1 |
منابع معاونت |
100 |
منابع حاصل از بودجه هزینهای معاونت |
200 |
منابع حاصل از تبصره (2) قانون بودجه 1403 (تأمین مالی طرحهای پیشران) |
||
150 |
منابع تبصره «18» قانون بودجه 1402 منابع تبصره «2» قانون بودجه 1403 |
||
2 |
منابع استان |
160 |
منابع حاصل از بودجه تملک داراییهای سرمایهای استان |
200 |
منابع تبصره «18» قانون بودجه 1402 منابع تبصره «2» قانون بودجه 1403 |
||
50 |
منابع حاصل از بودجه هزینهای استان |
||
100 |
سایر منابع (بخش خصوصی، خیرین، مسئولیت اجتماعی بنگاهها و...) |
||
3 |
برنامه اعتبار مالیاتی |
100 |
اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (موضوع بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانشبنیان) |
300 |
اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری (موضوع بند ت ماده 11 قانون جهش تولید دانشبنیان) |
ماده 5 – برنامههای مشترک
تبصره 1: عناوین دقیق طرحها، متقاضی، مجری و نحوه تأمین مالی آنها در کمیته راهبری توافقنامه پس از انعقاد موافقتنامه اختصاصی برای هر یک از طرحها مشخص میشوند.
تبصره 2: مسئولیت تأیید نهایی طرحهای پیشران با معاونت توسعه اقتصاد دانشبنیان و تأیید نهایی طرحهای زیرساختی توسعه زیستبوم نوآوری و فناوری بر عهده دفتر توسعه زیرساختهای زیستبوم نوآوری است.
ماده 6 - روش اجرا
به منظور پیشبرد، اجراییسازی و نظارت بر حسن اجرای برنامههای مشترک، کمیته راهبری توافقنامه متشکل از نمایندگان طرفین به شرح جدول شماره (4) تشکیل میشود که وظایف زیر را بر عهده خواهد داشت:
- برگزاری جلسات منظم برای نظارت بر روند اجرای توافقنامه و عمل به تعهدات طرفها؛
- برنامهریزی در خصوص اجرای موضوعات همکاری و تدقیق طرحها؛
- پایش و بهروزرسانی شاخصهای ارائهشده در این توافقنامه؛
- ارائه گزارش از وضعیت اجرای توافقنامه به استانداری و معاونت هر شش ماه یکبار.
جدول شماره 4- اعضای کمیته راهبری توافقنامه
نمایندگان معاونت |
نمایندگان استان |
|
|
ماده 7- مدتزمان و اعتبار توافقنامه
زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای توافقنامه توسط طرفین و مبادله آن است و اعتبار آن به مدت 2 سال شمسی تعیین و در صورت توافق طرفین پس از مدت مذکور تمدید میشود.
ماده 8- مواد و نسخ توافقنامه
این توافقنامه در هشت (8) ماده و چهار (4) تبصره، در سه نسخه با اعتبار یکسان تنظیم و در تاریخ 02/ 04/1403 بین طرفین امضا و مبادله شد.