توافقنامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و استانداری اصفهان در حمایت از توسعه اقتصاد دانشبنیان
در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر گذار به اقتصاد دانشبنیان و حمایت از رشد تولید دانشبنیان، این توافقنامه با هدف همکاری در پیشبرد برنامههای توسعه دانشبنیان در استان اصفهان، فیمابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور به نمایندگی آقای روحاله دهقانی فیروزآبادی به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور که از این پس به اختصار «معاونت» نامیده میشود از یک طرف و استانداری اصفهان به نمایندگی آقای سید رضا مرتضوی به عنوان استاندار اصفهان و آقای محمدتقی نقدعلی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان که از این پس به اختصار «استانداری» نامیده میشود به شرح ذیل منعقد خواهد شد:
ماده 1- موضوع توافقنامه
موضوع این توافقنامه عبارت است از همکاری متقابل در توسعه اقتصاد دانشبنیان در استان با رویکرد ارتقاء شرکتها و زیستبوم دانشبنیان، افزایش اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیلکرده و حل چالشهای استان با توجه به مزیتها و ظرفیتهای فناورانه و صنعتی موجود در استان.
ماده 2- اهداف مشترک همکاری
2-1- تعریف پروژههای کلان و ایجاد کنسرسیومهای دانشبنیان برای رفع نیازهای صنعتی به ویژه گلوگاههای فناورانه و کاهش ارزبری در سطح استان؛
2-2- رشد کمی و کیفی شرکتها و فعالیتهای دانشبنیان در استان و جهتدهی آنها به رفع نیازها و چالشهای استان؛
2-3- ترغیب بنگاههای بزرگ اقتصادی استان برای سرمایهگذاری در حوزه فعالیتهای فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکتهای دانشبنیان و نهادهای زیستبوم فناوری و نوآوری استان؛
2-4- توسعه بازار کالا و خدمات دانشبنیان در حوزههای مرتبط با فعالیت بنگاههای اقتصادی استان؛
2-5- تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویتدار استان به منظور کاهش خامفروشی و تولید محصولات با ارزشافزوده بالاتر؛
2-6- بسیج خدمات، حمایتها و امکانات حاکمیتی در جهت رشد شرکتهای دانشبنیان و شکلگیری شرکتهای جدید به ویژه در حوزههای اولویتدار استان؛
2-7- ایجاد و توسعه زیرساختهای موردنیاز زیستبوم نوآوری و فناوری استان (مانند پارک علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتابدهندهها و ...) با محوریت ظرفیتهای موجود در استان؛
2-8- تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان و تأسیس صندوقهای سرمایهگذاری جدید (مانند صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی) برای حمایت از فعالیتهای فناورانه در استان؛
2-9- ایجاد فرصتهای شغلی و توانمندسازی نیروی انسانی نخبه، مستعد برتر و تحصیلکرده در استان و جذب و نگهداشت آنها.
تبصره: شاخصهای کمی تحقق اهداف فوق به شرح جدول شماره (1) پایش میشوند.
جدول شماره 1- شاخصهای کمی تحقق اهداف
|
ردیف |
شاخصها |
ابتدای سال 1403 |
ابتدای سال 1405 |
|
---|---|---|---|---|---|
شاخصهای خروجی |
1 |
تعداد شرکتهای دانشبنیان استان |
938 |
1500 |
|
2 |
تعداد شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان |
740 |
1000 |
||
3 |
تعداد محصولات دانشبنیان در استان |
3200 |
4100 |
||
4 |
میزان اشتغال |
شرکتهای دانشبنیان استان |
33400 |
45000 |
|
شرکتهای فناور مستقر در پارک |
9500 |
12000 |
|||
5 |
میزان فروش |
شرکتهای دانشبنیان استان (همت) |
5/6 |
9 |
|
شرکتهای فناور مستقر در پارک (همت) |
15 |
19 |
|||
شاخصهای فرآیندی (منابع و زیرساخت) |
6 |
جذب اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه |
120 میلیارد تومان |
500 میلیارد تومان |
|
7 |
جذب اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری در شرکتهای دانشبنیان و فناور |
200 میلیارد تومان |
500 میلیارد تومان |
||
8 |
جذب اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری برای توسعه زیستبوم دانشبنیان |
30 میلیارد تومان |
500 میلیارد تومان |
||
9 |
سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان |
21 میلیارد تومان |
50 میلیارد تومان |
||
10 |
سرمایه صندوقهای خطرپذیر شرکتی استان |
1000 میلیارد تومان |
1500 میلیارد تومان |
||
11 |
زیربنای فیزیکی در اختیار شرکتهای دانشبنیان و فناور در کلیه زیرساختهای زیستبوم نوآوری استان |
280000 مترمربع |
350000 مترمربع |
||
12 |
زیربنای فیزیکی در اختیار شرکتهای دانشبنیان و فناور متعلق به دستگاههای اجرایی |
3000 مترمربع |
15000 مترمربع |
||
13 |
تخصیص منابع استانی (شامل منابع بودجهای و مسئولیت اجتماعی بنگاهها و...) در حوزه فناوری و نوآوری |
- |
1700 میلیارد تومان |
||
14 |
جذب منابع مالی مرتبط با فعالیتهای دانشبنیان در تبصره 18 قانون بودجه |
- |
2000 میلیارد تومان |
ماده 3- سیاستهای اصلی همکاری مشترک
3-1- توسعه شرکتهای دانشبنیان استان با محوریت صنایع فولادی، نفت و انرژی، لوازمخانگی، فناوری زیستی و سلامت، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و گردشگری؛
3-2- اولویتدهی به زنجیرههای ارزش صنایع فولادی، نفت و انرژی در برنامههای استان؛
3-3- توجه به حل چالشهای زیستمحیطی استان به ویژه در حوزه تصفیه پساب صنعتی صنایع بزرگ؛
ماده 4- تعهدات طرفین
الف: تعهدات معاونت
4-1- حمایت از تعریف طرحهای دانشبنیان پیشران و همچنین تشکیل و راهبری کنسرسیومهای دانشبنیان با هدف رفع چالشها و توسعه زنجیرههای ارزش بومی و حوزههای اولویتدار استان؛
4-2- شناسایی و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور با توجه به نیازهای موجود در استان؛
4-3- حمایت از ایجاد و توسعه زیرساختهای موردنیاز زیستبوم نوآوری و فناوری استان؛
4-4- اولویتدهی و تسهیلگری در استفاده از ابزارهای قانونی موجود در معاونت به ویژه ابزارهای قانون جهش تولید دانشبنیان و قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، با هدف توسعه شرکتها و فعالیتهای دانشبنیان در استان؛
4-5- حمایت از توسعه فرهنگ اقتصاد دانشبنیان و توانمندسازی فعالان علمی، فناوری و صنعتی استان در این حوزه؛
4-6- حمایت از شکلگیری و رشد کسبوکارهای نوپای دانشبنیان و فناور جدید با مشارکت ارکان زیستبوم (شتابدهنده، مرکز رشد، کارخانه نوآوری و...).
ب: تعهدات استانداری
4-7- شناسایی زنجیرههای ارزش بومی استان با تمرکز بر فرصتها و مزیتهای بومی آن و همچنین شناسایی نیازهای صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیرههای ارزش و تعیین موضوعات اولویتدار استان؛
4-8- حمایت از تعریف طرحهای دانشبنیان پیشران برای استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در راستای بهرهگیری از فرصتها و مزیتهای بومی استان و حل نیاز صنایع فعال در آن؛
4-9- اولویتدهی اختصاص منابع استانی و اختیارات استانداری به شرکتهای دانشبنیان و فناور در راستای تقویت فعالیتهای دانشبنیان و حل مسائل بومی استان (موضوع بند «الف» ماده (12) قانون جهش تولید دانشبنیان)؛
4-10- اختصاص کمکهای فنی و اعتباری از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایهای استان برای افزایش سرمایه صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان (موضوع بند «ت» ماده (12) قانون جهش تولید دانشبنیان)؛
4-11- جلب مشارکت بنگاههای بزرگ اقتصادی استان برای سرمایهگذاری در حوزه فعالیتهای فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکتهای دانشبنیان و نهادهای زیستبوم فناوری و نوآوری استان و ایجاد صندوقهای خطرپذیر شرکتی؛
4-12- تجمیع تقاضا در خریدهای دولتی استان با اولویتدهی به خرید کالا و خدمات دانشبنیان؛
4-13- حمایت و تسهیلگری در تصویب طرحهای دانشبنیان در شورای برنامهریزی و توسعه استان به منظور اولویتدهی به شرکتهای دانشبنیان و فناور برای بهرهمندی از منابع مالی تبصره (18) قانون بودجه کشور؛
4-14- تسهیلگری در راستای در اختیار قرار دادن زمین، ملک یا ساختمان مازاد دستگاههای اجرایی استان برای استقرار شرکتهای دانشبنیان و فناور، واحدهای خلاق و پارک علم و فناوری استان (موضوع بند «ب» ماده (6) قانون جهش تولید دانشبنیان)؛
4-15- تسهیل فرآیندهای اداری استان برای شرکتهای دانشبنیان و فناور (مانند فرآیندهای اداری مرتبط با گمرک، مالیات، تأمین اجتماعی، شهرداری و...) در چارچوب قانون حمایت از مؤسسات و شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات و قانون جهش تولید دانشبنیان.
تبصره: به منظور اجرا و پیشبرد توافقنامه و تسهیل فرآیندهای اداری استان برای فعالیتهای دانشبنیان، شاخصهای جدول شماره (2) میبایست در کمیته مشترک پایش و گزارش شود.
جدول شماره 2- شاخصهای پایش تسهیل فرآیندهای اداری استان (پیشنهادی)
ردیف |
دستگاه اجرایی |
شاخصها |
---|---|---|
1 |
اداره کل گمرکات استان |
- راهاندازی گمرکات اجرایی تخصصی دانشبنیان؛ - اعطای معافیت گمرکی به واردات شرکتهای دانشبنیان؛ - تسهیلگری واردات نمونه محصول برای شرکتهای دانشبنیان؛ |
2 |
اداره کل امور مالیاتی استان |
- اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه؛ - اعطای اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری در حوزه دانشبنیان؛ - معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان؛ - معافیت مالیاتی واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری؛ - معافیت حقوق کارکنان واحدهای فناور پارک علم و فناوری؛ - اعطای معافیت مالیاتی به کمکهای بلاعوض دولتی به شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور؛ |
3 |
اداره کل تأمین اجتماعی استان |
- اعمال معافیت بیمه قراردادهای شرکتهای دانشبنیان؛ |
4 |
شهرداریهای استان |
- استقرار دفاتر شرکتهای دانشبنیان در ساختمانهایی با کاربری مسکونی؛ - استقرار کارگاههای شرکتهای دانشبنیان در محدوده شهرهای بزرگ استان؛ |
5 |
اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان |
- صدور جواز تأسیس و پروانه بهرهبرداری برای شرکتهای فناور و دانشبنیان؛ - تسهیلگری در خصوص تخصیص زمین به شرکتهای دانشبنیان توسط شرکت شهرکهای صنعتی؛ |
6 |
صداوسیمای مرکز اصفهان |
- تسهیلگری در تبلیغ محصولات و خدمات شرکتهای فناور و دانشبنیان؛ - تسهیلگری در ساخت و پخش برنامه در حوزه ترویج اقتصاد دانشبنیان؛ |
7 |
کلیه دستگاههای اجرایی استان |
- ترک تشریفات مناقصه برای محصولات تولید بار اول؛ - در اختیار قرار دادن املاک مازاد به شرکتهای دانشبنیان برای استقرار؛ - تخصیص منابع پژوهشی به خرید کالا و خدمات دانشبنیان؛ - عضویت آزمایشگاهها در شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی؛ - تأمین آب، برق، گاز و امکانات مخابراتی پارکهای علم و فناوری تا درب واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری (دستگاههای مخاطب بند (پ) ماده 6 قانون جهش تولید دانشبنیان)؛ |
ج- تعهدات مالی طرفین
تعهدات مالی معاونت و استانداری در طول مدت دو سال مطابق با جدول شماره (3) تعیین میشود:
جدول شماره 3- تعهدات مالی طرفین
ردیف |
منابع مالی |
تعهدات مالی |
محل تأمین آورده مالی |
---|---|---|---|
1 |
منابع معاونت |
200 |
منابع حاصل از بودجه هزینهای معاونت |
300 |
منابع حاصل از تبصره (2) قانون بودجه 1403 (تأمین مالی طرحهای پیشران) |
||
500 |
منابع تبصره «18» قانون بودجه 1402 منابع تبصره «2» قانون بودجه 1403 |
||
2 |
منابع استان |
200 |
منابع حاصل از بودجه تملک داراییهای سرمایهای استانداری |
2000 |
منابع تبصره «18» قانون بودجه |
||
1500 |
سایر منابع (بخش خصوصی، خیرین، مسئولیت اجتماعی بنگاهها و...) |
||
3 |
برنامه اعتبار مالیاتی |
500 |
اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (موضوع بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانشبنیان) |
1000 |
اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری (موضوع بند ت ماده 11 قانون جهش تولید دانشبنیان) |
ماده 5 – برنامههای مشترک
در راستای تحقق اهداف ماده (2) این توافقنامه، در گام اول بررسی موضوعات پیشنهادی در جداول پیوست شماره (1) و (2) این توافقنامه در دستور کار شورای راهبری توافقنامه قرار خواهد گرفت. در طول روند اجرا علاوه بر موضوعات پیشنهادی در جداول پیوست، شورای مذکور میتواند موضوعات جدیدی را تعریف و به پیوست این توافقنامه اضافه کند.
تبصره 1: عناوین دقیق طرحها، متقاضی، مجری و نحوه تأمین مالی آنها در کمیته راهبری توافقنامه پس از انعقاد موافقتنامه اختصاصی برای هر یک از طرحها مشخص میشوند.
تبصره 2: مسئولیت تأیید نهایی طرحهای پیشران با معاونت توسعه اقتصاد دانشبنیان و تأیید نهایی طرحهای زیرساختی توسعه زیستبوم نوآوری و فناوری بر عهده دفتر توسعه زیرساختهای زیستبوم نوآوری است.
ماده 6 - روش اجرا
به منظور پیشبرد، اجراییسازی و نظارت بر حسن اجرای برنامههای مشترک، شورای راهبری توافقنامه متشکل از نمایندگان طرفین به شرح جدول شماره (4) تشکیل میشود که به فراخور مواد و مفاد توافقنامه، کمیتههای مشترک به منظور تدقیق و تصویب طرحهای مشترک و تخصیص منابع از میان اعضای شورا انتخاب میشوند. علاوه بر این، شورای راهبری توافقنامه وظایف زیر را بر عهده دارد:
- برگزاری جلسات منظم برای نظارت بر روند اجرای توافقنامه و عمل به تعهدات طرفها؛
- برنامهریزی در خصوص اجرای موضوعات همکاری و تدقیق طرحها؛
- پایش و بهروزرسانی شاخصهای ارائهشده در این توافقنامه؛
- ارائه گزارش از وضعیت اجرای توافقنامه به استانداری و معاونت هر شش ماه یکبار.
جدول شماره 4- اعضای شورای راهبری توافقنامه
نمایندگان معاونت |
نمایندگان استان |
|
|
ماده 7- مدتزمان و اعتبار توافقنامه
زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای توافقنامه توسط طرفین و مبادله آن است و اعتبار آن به مدت 2 سال شمسی تعیین و در صورت توافق طرفین پس از مدت مذکور تمدید میشود.
ماده 8- مواد و نسخ توافقنامه
این توافقنامه در هشت (8) ماده و چهار (4) تبصره، در سه نسخه با اعتبار یکسان تنظیم و در تاریخ 04/04/1403 بین طرفین امضا و مبادله شد.