توافق‎نامه همکاری مشترک  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری اصفهان در حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان
توضیحات رویداد

توافقنامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری اصفهان در حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

 

در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از رشد تولید دانش‌بنیان، این توافقنامه با هدف همکاری در پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش‌بنیان در استان اصفهان، فی‌مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به نمایندگی آقای روحاله دهقانی فیروزآبادی به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور که از این پس به اختصار «معاونت» نامیده می‌شود از یک طرف و استانداری اصفهان به نمایندگی آقای سید رضا مرتضوی به عنوان استاندار اصفهان و آقای محمدتقی نقدعلی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان که از این پس به اختصار «استانداری» نامیده میشود به شرح ذیل منعقد خواهد شد:

ماده 1- موضوع توافق­نامه

موضوع این توافقنامه عبارت است از همکاری متقابل در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان با رویکرد ارتقاء شرکت‌ها و زیست‌بوم دانشبنیان، افزایش اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده و حل چالشهای استان با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های فناورانه و صنعتی موجود در استان.

ماده 2- اهداف مشترک همکاری

2-1- تعریف پروژههای کلان و ایجاد کنسرسیومهای دانشبنیان برای رفع نیازهای صنعتی به ویژه گلوگاه‌های فناورانه و کاهش ارزبری در سطح استان؛

2-2- رشد کمی و کیفی شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان و جهت‌دهی آن‌ها به رفع نیاز‌ها و چالش‌های استان؛

2-3- ترغیب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان؛

2-4- توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی استان؛

2-5- تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان به منظور کاهش خام‌فروشی و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر؛

2-6- بسیج خدمات، حمایت‌ها و امکانات حاکمیتی در جهت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری شرکت‌های جدید به ویژه در حوزه‌های اولویت‌دار استان؛

 

2-7- ایجاد و توسعه زیرساختهای موردنیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان (مانند پارک علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها و ...) با محوریت ظرفیت‌های موجود در استان؛

2-8- تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان و تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید (مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی) برای حمایت از فعالیت‌های فناورانه در استان؛

2-9- ایجاد فرصت‌های شغلی و توانمندسازی نیروی انسانی نخبه، مستعد برتر و تحصیل‌کرده در استان و جذب و نگهداشت آن‌ها.

تبصره: شاخص‌های کمی تحقق اهداف فوق به شرح جدول شماره (1) پایش می‌شوند.

جدول شماره 1- شاخص‌های کمی تحقق اهداف

 

ردیف

شاخص‌ها

ابتدای سال 1403

ابتدای سال 1405

شاخص‌های خروجی

1

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان

938

1500

2

تعداد شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ علم و فناوری استان

740

1000

3

تعداد محصولات دانش‌بنیان در استان

3200

4100

4

میزان اشتغال

شرکت‌های دانش‌بنیان استان

33400

45000

شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌

9500

12000

5

میزان فروش

شرکت‌های دانش‌بنیان استان (همت)

5/6

9

شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ (همت)

15

19

شاخص‌های فرآیندی (منابع و زیرساخت)

6

جذب اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

120 میلیارد تومان

500 میلیارد تومان

7

جذب اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

200 میلیارد تومان

500 میلیارد تومان

8

جذب اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری برای توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان

30 میلیارد تومان

500 میلیارد تومان

9

سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان

21 میلیارد تومان

50 میلیارد تومان

10

سرمایه صندوق‌های خطرپذیر شرکتی استان

1000 میلیارد تومان

1500 میلیارد تومان

11

زیربنای فیزیکی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در کلیه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری استان

280000 مترمربع

 350000 مترمربع

12

زیربنای فیزیکی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور متعلق به دستگاه‌های اجرایی

3000 مترمربع

 15000 مترمربع

13

تخصیص منابع استانی (شامل منابع بودجه‌ای و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها و...) در حوزه فناوری و نوآوری

-

1700 میلیارد تومان

14

جذب منابع مالی مرتبط با فعالیت‌های دانش‌بنیان در تبصره 18 قانون بودجه

-

2000 میلیارد تومان

ماده 3- سیاست‌های اصلی همکاری مشترک

3-1- توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استان با محوریت صنایع فولادی، نفت و انرژی، لوازم‌خانگی، فناوری زیستی و سلامت، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و گردشگری؛

3-2- اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش صنایع فولادی، نفت و انرژی در برنامه‌های استان؛

3-3- توجه به حل چالش‌های زیست‌محیطی استان به ویژه در حوزه تصفیه پساب صنعتی صنایع بزرگ؛

ماده 4- تعهدات طرفین

الف: تعهدات معاونت

4-1- حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان پیشران و همچنین تشکیل و راهبری کنسرسیوم‌های دانش­بنیان با هدف رفع چالش‌ها و توسعه زنجیره‌های ارزش بومی و حوزه‌های اولویت‌دار استان؛

4-2- شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور با توجه به نیازهای موجود در استان؛

4-3- حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان؛

4-4- اولویت‌دهی و تسهیلگری در استفاده از ابزارهای قانونی موجود در معاونت به ویژه ابزارهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، با هدف توسعه شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان؛

4-5- حمایت از توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و توانمندسازی فعالان علمی، فناوری و صنعتی استان در این حوزه؛

4-6- حمایت از شکل‌گیری و رشد کسب‌وکارهای نوپای دانش‌بنیان و فناور جدید با مشارکت ارکان زیست‌بوم (شتاب‌دهنده، مرکز رشد، کارخانه نوآوری و...).

ب: تعهدات استانداری

4-7- شناسایی زنجیره‌های ارزش بومی استان با تمرکز بر فرصت‌ها و مزیت‌های بومی آن و همچنین شناسایی نیازهای صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیره‌های ارزش و تعیین موضوعات اولویت‌دار استان؛

4-8- حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان پیشران برای استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزیت‌های بومی استان و حل نیاز صنایع فعال در آن؛

4-9- اولویت‌دهی اختصاص منابع استانی و اختیارات استانداری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در راستای تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان و حل مسائل بومی استان (موضوع بند «الف» ماده (12) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)؛

4-10- اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان برای افزایش سرمایه صندوق‌ غیردولتی پژوهش و فناوری استان (موضوع بند «ت» ماده (12) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)؛

4-11- جلب مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان و ایجاد صندوق‌های خطرپذیر شرکتی؛

4-12- تجمیع تقاضا در خریدهای دولتی استان با اولویت‌دهی به خرید کالا و خدمات دانش‌بنیان؛

4-13- حمایت و تسهیلگری در تصویب طرح‌های دانش‌بنیان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به منظور اولویت‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای بهره‌مندی از منابع مالی تبصره (18) قانون بودجه کشور؛

4-14- تسهیلگری در راستای در اختیار قرار دادن زمین، ملک یا ساختمان مازاد دستگاه‌های اجرایی استان برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، واحدهای خلاق و پارک علم و فناوری استان (موضوع بند «ب» ماده (6) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)؛

4-15- تسهیل فرآیندهای اداری استان برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور (مانند فرآیندهای اداری مرتبط با گمرک، مالیات، تأمین اجتماعی، شهرداری و...) در چارچوب قانون حمایت از مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و قانون جهش تولید دانش‌بنیان.

تبصره: به منظور اجرا و پیشبرد توافق‌نامه و تسهیل فرآیندهای اداری استان برای فعالیت‌های دانش‌بنیان، شاخصهای جدول شماره (2) میبایست در کمیته مشترک پایش و گزارش شود.

جدول شماره 2- شاخص‌های پایش تسهیل فرآیندهای اداری استان (پیشنهادی)

ردیف

دستگاه اجرایی

شاخص‌ها

1

اداره کل گمرکات استان

- راه‌اندازی گمرکات اجرایی تخصصی دانش‌بنیان؛

- اعطای معافیت گمرکی به واردات شرکت‌های دانش‌بنیان؛

- تسهیلگری واردات نمونه محصول برای شرکت‌های دانش‌بنیان؛

2

اداره کل امور مالیاتی استان

- اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه؛

- اعطای اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان؛

- معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان؛

- معافیت مالیاتی واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری؛

- معافیت حقوق کارکنان واحدهای فناور پارک‌ علم و فناوری؛

- اعطای معافیت مالیاتی به کمک‌های بلاعوض دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور؛

3

اداره کل تأمین اجتماعی استان

- اعمال معافیت بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان؛

4

شهرداری‌های استان

- استقرار دفاتر شرکت‌های دانش‌بنیان در ساختمان‌هایی با کاربری‌ مسکونی؛

- استقرار کارگاه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در محدوده شهرهای بزرگ استان؛

5

اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان

-  صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان؛

-  تسهیلگری در خصوص تخصیص زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان توسط شرکت شهرک‌های صنعتی؛

6

صداوسیمای مرکز اصفهان

- تسهیلگری در تبلیغ محصولات و خدمات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان؛

- تسهیلگری در ساخت و پخش برنامه در حوزه ترویج اقتصاد دانش‌بنیان‌؛

7

کلیه دستگاه‌های اجرایی استان

- ترک تشریفات مناقصه برای محصولات تولید بار اول؛

- در اختیار قرار دادن املاک مازاد به شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار؛

- تخصیص منابع پژوهشی به خرید کالا و خدمات دانش‌بنیان؛

- عضویت آزمایشگاه‌ها در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی؛

- تأمین آب، برق، گاز و امکانات مخابراتی پارک‌های علم و فناوری تا درب واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری (دستگاه‌های مخاطب بند (پ) ماده 6 قانون جهش تولید دانش‌بنیان)؛

 ج- تعهدات مالی طرفین

تعهدات مالی معاونت و استانداری در طول مدت دو سال مطابق با جدول شماره (3) تعیین می‌شود:

جدول شماره 3- تعهدات مالی طرفین

ردیف

منابع مالی

تعهدات مالی
(برحسب میلیارد تومان)

محل تأمین آورده مالی

1

منابع معاونت

200

منابع حاصل از بودجه هزینه‌ای معاونت

300

منابع حاصل از تبصره (2) قانون بودجه 1403 (تأمین مالی طرح‌های پیشران)

500

منابع تبصره «18» قانون بودجه 1402

منابع تبصره «2» قانون بودجه 1403

2

منابع استان

200

منابع حاصل از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانداری

2000

منابع تبصره «18» قانون بودجه

1500

سایر منابع (بخش خصوصی، خیرین، مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها و...)

3

برنامه اعتبار مالیاتی

500

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (موضوع بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان)

1000

اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری (موضوع بند ت ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان)

 

ماده 5 – برنامه‌های مشترک

در راستای تحقق اهداف ماده (2) این توافق‌نامه، در گام اول بررسی موضوعات پیشنهادی در جداول پیوست شماره (1) و (2) این توافق‌نامه در دستور کار شورای راهبری توافق‌نامه قرار خواهد گرفت. در طول روند اجرا علاوه بر موضوعات پیشنهادی در جداول پیوست، شورای مذکور می‌تواند موضوعات جدیدی را تعریف و به پیوست این توافق‌نامه اضافه کند.

تبصره 1: عناوین دقیق طرح‌ها، متقاضی، مجری و نحوه تأمین مالی آن‌ها در کمیته راهبری توافق‌نامه پس از انعقاد موافقت‌نامه اختصاصی برای هر یک از طرح‌ها مشخص می‌شوند.

تبصره 2: مسئولیت تأیید نهایی طرح‌های پیشران با معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تأیید نهایی طرح‌های زیرساختی توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری بر عهده دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری است.

ماده 6 - روش اجرا

به منظور پیشبرد، اجرایی­سازی و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های مشترک، شورای راهبری توافق‌نامه متشکل از نمایندگان طرفین به شرح جدول شماره (4) تشکیل می‌شود که به فراخور مواد و مفاد توافق‌نامه، کمیته‌های مشترک به منظور تدقیق و تصویب طرح‌های مشترک و تخصیص منابع از میان اعضای شورا انتخاب می‌شوند. علاوه بر این، شورای راهبری توافق‌نامه وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • برگزاری جلسات منظم برای نظارت بر روند اجرای توافق­نامه و عمل به تعهدات طرف‌ها؛
  • برنامه‌ریزی در خصوص اجرای موضوعات همکاری و تدقیق طرح‌ها؛
  • پایش و به‌روزرسانی شاخص‌های ارائه‌شده در این توافق‌نامه؛
  • ارائه گزارش از وضعیت اجرای توافق‌نامه به استانداری و معاونت هر شش ماه یک‌بار.

جدول شماره 4- اعضای شورای راهبری توافق‌نامه

نمایندگان معاونت

نمایندگان استان

  • معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛
  • معاون سیاست‌گذاری و توسعه؛
  • رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی؛
  • مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری.
  • معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری؛
  • رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان؛
  • رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان؛
  • رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان.

 

 

 

 

 

 

 

 

ماده 7- مدت‌زمان و اعتبار توافق­نامه

زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای توافق­نامه توسط طرفین و مبادله آن است و اعتبار آن به مدت 2 سال شمسی تعیین و در صورت توافق طرفین پس از مدت مذکور تمدید می­‌شود.

ماده 8- مواد و نسخ توافقنامه

این توافقنامه در هشت (8) ماده و چهار (4) تبصره، در سه نسخه با اعتبار یکسان تنظیم و در تاریخ 04/04/1403 بین طرفین امضا و مبادله شد.


طرفین توافقنامه
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری اصفهان