تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی فزاینده زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور با هدف اکتساب سهم 7 درصدی از تولید ناخالص ملی
توضیحات رویداد

تفاهم‌نامه همکاری

این تفاهم‌نامه در راستای عملیاتی نمودن قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی فزاینده زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور با هدف اکتساب سهم 7 درصدی از تولید ناخالص ملی از طریق ایجاد همکاری مشترک جهت گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و تأمین مالی نوآوری و فناوری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ترویج کارآفرینی، اشتغال‌زایی و ارتقای شاخص ظهور و بروز کسب‌وکارهای موفق، فی‌مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری که در این تفاهم‌نامه «معاونت علمی و فناوری» نامیده می‌شود و بانک که در این تفاهم‌نامه «بانک» نامیده می‌شود؛ منعقد می‌شود.

در قالب این تفاهم‌نامه بانک ملت به عنوان شریک راهبردی معاونت علمی و فناوری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفته شد و زمینه‌های‌ همکاری‌  به شرح ذیل مورد توافق قرار گرفت:

ماده 1 ‌‌‌‌‌‌- موضوع تفاهم نامه

در راستای این تفاهم‌نامه بسته حمایتی شامل موارد ذیل‌الاشاره که جزئیات آن (شامل مجموع خدمات مالی و سقف تجمعی و موردی هر خدمت از جمله تسهیلات، صکوک، سرمایه‌گذاری و...) توسط کارگروه تخصصی مشترک تعیین می‌گردد مبنای همکاری و ارائه خدمات به شرکت‌های معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری اعم از دانش‌بنیان، فناور، خلاق یا مشتریان ایشان (با هدف توسعه بازار شرکت‌های تحت حمایت) قرار خواهد گرفت.

1- اعطای تسهیلات به شرکت‌های معرفی شده و یا خریداران محصولات آنان (با هدف توسعه بازار شرکت‌ها) و شرکت‌های زنجیره تامین.

2- تسهیل در صدور انواع تعهدات بانکی شامل ضمانت‌نامه و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی.

3-ایجاد، تأسیس و مدیریت نهادهای مالی که با هدف تامین مالی یا ارائه خدمات تخصصی مالی به شرکت های دانش بنیان، نوآور، فناور و اشتغال افرین فعالیت می نمایند؛ مانند شرکت‌های مدیریت دارایی، پلتفرم‌های SCF و غیره.

4- پذیرش رکن ضمانت انتشار صکوک و اوراق گام (گواهی اعتبار مولد).

5- همکاری در توسعه ظرفیت تامین مالی جمعی.

 

6- سرمایه‌گذاری مشترک و مشارکت در پروژه‌های ملی و ارزش‌آفرین در اقتصاد دانش‌بنیان (از جمله پروژه‌های تکمیل‌کننده زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی، پلی‌سیلیکون و سیلیکوشیمی، آزمایشگا‌ه‌های مرجع ملی  و معادن لیتیوم، منیزیم، سلستین و ...) از طریق ابزارهای متداول از جمله تاسیس شرکت های پروژه، صندوق پروژه و غیره در چارچوب ضوابط بانک مرکزی.

ماده 2 ‏‏‏‏‏‏- محورهای همکاری

1- اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات

1‏‏-1‏‏- اعطای انواع تسهیلات به شرکت‌های معرفی شده توسط معاونت علمی و فناوری

1‏‏-1‏‏-1‏‏- بانک نسبت به اعطای انواع تسهیلات به شرکت­ها و  یا مشتریان ایشان (تسهیلات خرید اقساطی‏‏-لیزینگ-تنزیل اعتبار اسنادی داخلی) که از سوی معاونت علمی و فناوری معرفی شده‌اند مطابق با شرایط و توافقات کارگروه تخصصی مشترک  و ضوابط و مقررات جاری بانک اقدام می‌نماید.

بررسی فنی و اقتصادی طرح‌ها با سازوکاری خواهد بود که توسط معاونت علمی و فناوری پایه‌گذاری خواهد شد و می‌تواند به شکل مستقیم توسط معاونت علمی و فناوری و یا غیرمستقیم توسط کارگزاری که توسط معاونت مشخص خواهد شد صورت پذیرد. درهرصورت روش بررسی‌های فنی و اقتصادی و ملاحظات مربوطه در کارگروه تخصصی مشترک بررسی خواهد شد.

1‏‏-1‏‏-2‏‏- معاونت علمی و فناوری مطابق با شرایط و توافقات کارگروه تخصصی مشترک برای برخی از شرکت‌های معرفی شده در دو قالب اقدام به تضمین تسهیلات می‌کند:

الف) تضمین نوع 1: در صورت تضمین نوع 1 تسهیلات اعطایی به معرفی شدگان، معاونت علمی و فناوری ضمن تعهد بازپرداخت اصل و سود تسهیلات اعطایی به متقاضیان، می بایست ترتیبی اتخاذ نماید تا در صورت عدم ایفای تعهدات تسهیلات گیرنده در سر رسید اقساط، پس از اعلام کتبی موضوع از سوی بانک به معاونت علمی و فناوری، در صورت عدم وصول اقساط حداکثر 10 روز کاری پس از ارسال نامه کتبی، اقساط پرداخت نشده و سود آن در قالب ضمانت نامه های ارائه شده در وجه بانک کارسازی نمایند. سقف تجمعی این نوع تضمین 5 (پنج) هزار میلیارد ریال و سقف هر طرح 200 (دویست ) میلیارد ریال می‌باشد.

ب) تضمین نوع 2: در صورت تضمین نوع 2 تسهیلات اعطایی به معرفی شدگان، معاونت علمی و فناوری ضمن تعهد بازپرداخت اصل تسهیلات اعطایی به متقاضیان، می بایست ترتیبی اتخاذ نماید تا در صورت گذشت 6 ماه از عدم ایفای تعهدات تسهیلات گیرنده، متناسب با سهم اصل در اقساط معوق شده اقساط پرداخت نشده و سود آن در قالب ضمانت نامه های ارائه شده در وجه بانک کارسازی نمایند. سقف تجمعی این نوع تضمین 20 (بیست) هزار میلیارد ریال و سقف هر طرح 1000 (هزار) میلیارد ریال می باشد.

بدیهی است در صورت ضمانت اصل تسهیلات توسط معاونت علمی و فناوری، بانک نسبت به اخذ وثایق و تضمینات کافی و کامل حسب تشخیص مراجع اعتباری خود از متقاضی بابت کسری وثیقه (سود و متفرعات) در مقطع اعطای تسهیلات اقدام می‌نماید.

1‏‏-1‏‏- 3‏‏- بانک متعهد می‌شود تضامین و وثایق را به‌گونه‌ای اخذ کند که در صورت واخواست اقساط تسهیلات، قابل‌انتقال به معاونت علمی و فناوری باشد.

1‏‏-1‏‏‏‏-4‏‏- درصورتی‌که معاونت علمی و فناوری اقساط تسهیلات گیرندگان و هزینه‌های مربوطه را پرداخت نماید، می‌تواند برای وصول مطالبات خود از خدمات شرکت‌های زیرمجموعه بانک با تنظیم قرارداد و در قبال پرداخت کارمزد استفاده نماید.

1‏-1‏-5‏- در صورت توثیق واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت تأمین سرمایه بانک ملت شامل: اوج ملت، اندوخته ملت و آتیه ملت، به میزان اصل‌وفرع تسهیلات توسط معرفیشدگان معاونت علمی و فناوری، نیاز به اخذ وثایق و تضامین معتبر نخواهد بود.

1‏‏-2‏‏‏- صدور ضمانت‌نامه و گشایش اعتبار اسنادی

بانک نسبت به صدور و تسهیل در گشایش اعتبار اسنادی و صدور انواع ضمانت‌نامه برای شرکت‌های معرفی‌شده از طرف معاونت علمی و فناوری اقدام و مطابق با شرایطی که متعاقباً در کارگروه‌های مربوطه مورد توافق حاصل می‌گردد و به تفاهم‌نامه حاضر پیوست می‌شود؛ در میزان مسدودی سپرده نقدی و اعطای تخفیفات کارمزدی در چارچوب ضوابط و مقررات برای شرکت‌های معرفی شده تسهیل می‌نماید.

2- سرمایه گذاری جسورانه‏‏‏‏‏‏/ خصوصی و خطرپذیر

حسب تصمیمات آتی کارگروه تخصصی مشترک، بانک/شرکت‌های تابعه بانک و معاونت علمی و فناوری با هدف سرمایه‌گذاری جهت تأمین مــالی شرکت‌های بالغ دانش‌بنیان، نــوظهور و استارتاپ دارای ریسک با تأسیس صندوق ‌ PE ‌‌‌‌/VC منوط به اخذ مجوزات مربوطه و رفع محدودیت‌های قانونی مشارکت می‌نمایند.

3- خدمات تأمین مالی و انتشار اوراق صکوک شرکت‌های دانش بنیان

3‏‏-1‏‏-‏‏‏‏ بانک آمادگی ارائه خدمات به عنوان رکن ضامن در انتشار اوراق و همچنین پذیرش عاملیت فروش از طریق بازار سرمایه و بازارگردانی (شرکت‌های تابعه بانک) را دارد.

‏‏3‏‏-2‏‏‏‏‏‏- تأمین مالی از طریق انتشار انواع اوراق بهادار و انواع روش‌های موجود در بازار سرمایه بر حسب نیاز شرکت‌های معرفی شده در صورت اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار توسط شرکت تأمین سرمایه بانک ملت.

3‏‏-3‏‏‏‏‏‏‏‏- همکاری با شرکت‌های معرفی شده از طریق شرکت تأمین سرمایه بانک ملت در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، در حوزه‌های:

الف) ارائه خدمات مدیریت دارایی‌ها در قالب سبد اختصاصی سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری.

ب) انجام اقدامات اجرایی جهت‌پذیرش سهام شرکت‌های تابعه در بورس‏‏‏‏‏‏‏‏/فرابورس، تهیه گزارشهای توجیهی افزایش سرمایه، خدمات مشاوره مالی در حوزه ادغام و تملیک و تأسیس‏‏‏‏‏‏‏‏/ تبدیل به شرکت سهامی عام.

4- همکاری در توسعه انتشار اوراق گام

پس از معرفی شرکت‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری جهت انتشار اوراق گام به منظور تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، بانک در قالب ضوابط و مقررات مربوطه نسبت به صدور گواهی اعتبار مولد (گام) و پذیرش رکن ضامن (در ازای تودیع وثایق معتبر شامل موضوع تبصره 2 این تفاهم‌نامه) اقدام می‌نماید. سایر شرایط مربوطه حسب تصمیمات آتی کارگروه تخصصی مشترک است.

5- همکاری در پروژه‌های راهبردی

حسب تصمیمات کارگروه مشترک، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راهبردی و حائز اهمیت مورد موافقت طرفین، شامل تأسیس شرکت سهامی خاص و عام پروژه، صندوق پروژه یا تأمین مالی پروژه‌های کوچک و متوسط با استفاده از ابزارهای تأمین مالی متناسب با نوع و اهداف پروژه و از طریق شرکت‌های تابعه بانک در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و منوط به اخذ مجوزات مربوطه و رفع محدودیت‌های قانونی امکان‌پذیر است.

6- تامین مالی خریداران محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان

بانک حسب معرفی‌نامه معاونت علمی و فناوری و تصمیمات کارگروه تخصصی مشترک نسبت به اعطای تسهیلات به اشخاص (حقیقی‏‏‏‏‏/حقوقی) خریدار کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های معرفی شده در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت جهت خرید ماشین‌آلات با متعهد نمودن طرفین به رعایت الزامات عمومی و تخصصی این خدمت که به تأیید کارگروه مشترک خواهد رسید اقدام می‌نماید.

7- تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF)

7‏‏-1‏‏‏- در پلتفرم مزبور اجزای زنجیره تأمین می‌توانند با عضویت در آن، کالای موردنظر خود را به فعالان زنجیره ارائه و برای آن تأمین مالی کنند. فعالان زنجیره تأمین به دو روش به شرح ذیل می‌توانند تأمین مالی شوند:

الف) خریداران می‌توانند از طریق فاکتور فروش تا سقف اعتبار تعیین شده از سوی بانک، کالای موردنیاز خود را به قیمت توافقی از اعتبار در نظر گرفته شده تأمین و مبلغ بر اساس مقررات و ضوابط بانک پرداخت نماید.

ب) فروشندگانی که قصد فروش نسیه محصول خود را دارند می‌توانند در قبال چک دریافتی‏‏‏‏‏‏‏/ واریز به‌حساب از خریدار یا فاکتور صادره بابت فروش محصول با ارائه تضامین لازم و کافی به بانک، وجه آتی مبلغ معامله را در زمان حال دریافت نمایند.

تبصره 7: دارندگان اعتبار تأمین مالی خرید محصولات کلیه اجزای زنجیره تامین معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری می‌باشند که پس از اعتبارسنجی از سوی بانک و سپردن تضامین لازم و کافی به عضویت در زنجیره تأمین در می‌آیند.

7‏‏-2‏‏- حسب تصمیمات کارگروه تخصصی مشترک، بانک نسبت به پرداخت تسهیلات در قالب عقد مرابحه جهت تأمین سرمایه در گردش، مطابق با سیاست‌ها و ضوابط اعتباری بانک  به شرکت‌های فعال در زنجیره دانش‌بنیان اقدام مینماید.

7‏‏-3‏‏- حسب تصمیمات کارگروه تخصصی مشترک، خدمات مربوط به شناسایی نحوه گردش پول و کالا یا مواد نیمه‌ساخته در زنجیره ارزش و تشکیل حلقه‌های تولیدی با قابلیت حداکثر میزان چرخش اعتبار و کمترین میزان چرخش وجه نقد از یک شرکت تخصصی ارائه خدمات SCF خرید خدمات خواهد شد. در صورت عدم وجود چنین شرکتی امکان ثبت شرکت مشترک و با هدف انجام مأموریت فوق بررسی خواهد شد.

 

«جهت کسب اطلاعات بیشتر با معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با شماره 83532005-021 تماس حاصل نمایید»

طرفین توافقنامه
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و بانک ملت