ارتقاء تاب آوری، توسعه بازارهای صادراتی، ایجاد کنسیرسیوم های نوآوری و فناوری
توضیحات رویداد

توافق­نامه برنامه توسعه اقتصاد دانش­ بنیان

گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد پیشران، بدون توجه به الزامات نهادی اقتصاد دانش‌بنیان امکان‌پذیر نخواهد بود. توجه جدی به ماهیت، نقش و تاثیرگذاری بازیگران کلیدی اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اصلی‌ترین الزامات توسعه اقتصادی می­باشد. ایجاد نوآوری در همه کشورها توسط بنگاه‌های بزرگ صورت می­گیرد چرا که به­واسطه منابع و شایستگی‌های لازم علاوه بر تاثیر مستقیم در ایجاد اشتغال و توسعه درآمدهای ملی، با خلق فناوری‌های جدید و اشاعه آن در سایر بخش‌ها، نفوذ فناوری را در اقتصاد کشور افزایش می­دهد. به همین منظور معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان به منظور تحقق اهداف اسناد بالادستی بخصوص قانون جهش تولید دانش­بنیان و سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه همکاری با شرکت­های پیشگام دانش­بنیان خصوصی در صنایع غیرهمگن را در دستور کار خود قرار می­دهد.

این توافق‌نامه فی‌مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان ریاست‌جمهوری از یک طرف و انجمن ملی شرکت­های صنایع پیشرفته صنعت و معدن ، مطابق با مفاد ذیل منعقد و لازم­الاجرا می­شود.

ماده 1- موضوع و مدت اجرایی توافق‌نامه:

همکاری و تعامل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان با انجمن ملی شرکت­های صنایع پیشرفته و دانش­بنیان صنعت و معدن به منظور ارتقاء تاب­آوری، توسعه بازارهای صادراتی، ایجاد کنسیرسیوم­های نوآوری و فناوری می­باشد.

این برنامه مشتمل بر دو مرحله اجرایی خواهد بود که مرحله اول از نیمه دوم سال 1402 لغایت 1404 و مرحله دوم از 1404 لغایت 1408 می­باشد. به منظور دستیابی و تحقق مفاد و مواد توافق‌نامه کلیه خط مشی­ها، مسئولیت­ها و برنامه نقشه­راه در دو محور تکنولوژی و بازار ترسیم می­شود.

ماده 2- محورها و چارچوب­های توافق‌نامه:

شناسایی و احصاء چالش­ها و نیازهای توسعه محصولات دانش­بنیان و ارائه راه حل­های مبتکرانه جهت تکمیل زنجیره ارزش، ارتقاء تاب­آوری و رفع نیازهای ملی در تولید و ساخت مواد اولیه؛

توانمندی­های فناورانه و نوآورانه جهت حفظ مزیت رقابتی محصولات دانش­بنیان در دو سطح داخلی و بین­المللی؛

تقویت ابزارهای تامین مالی و سرمایه­گذاری شرکت­های دانش­بنیان؛

 

مدیریت رقابت شرکت­های دانش­بنیان در زمینه تولید محصولات دانش­بنیان مشابه با رویکرد ارتقاءکیفیت در سطح بین­المللی؛

فرهنگ­سازی افزایش تقاضای محصولات دانش­بنیان در داخل کشور؛

شبکه­سازی و تقویت همکاری شرکت­های دانش­بنیان با هدف مشارکت در تولید و توسعه محصول؛

ایجاد همکاری مشترک فی­مابین صنایع بزرگ و شرکت­های دانش­بنیان به منظور تولید محصول جدید، توسعه محصول، ارتقاء کیفیت و توسعه بازارهای صادراتی از طریق ایجاد کنسرسیوم­ها؛

تعمیق دانش و فرآیندهای موجود به منظور پاسخگویی و ارائه راهکار مشخص در حوزه­های مختلف با همکاری شرکت­های دانش­بنیان؛

رفع نیازهای ملی و ارتقاء تاب­آوری؛

ایجاد برندهای دارای پتانسیل رشد، توسعه بازارهای صادراتی، افزایش رقابت­پذیری بین­المللی پایدار و افزایش سهم از اقتصاد جهانی.

ماده 3- اهداف مشترک:

افزایش 5 برابری سهم فروش شرکت­های عضو انجمن با حذف اثر تورم تا انتهای برنامه دوم؛

افزایش 2 برابری اعضا انجمن تا انتهای برنامه دوم.

ماده 5- برنامه اجرایی رشد صادرات:

الف) بازارهای هدف صادراتی بر اساس محصول-کشور در شرکت­های عضو انجمن در مدت 3 ماه تدوین می­شود. این برنامه در دیبرخانه مشترک پایش و مصوب می­شود و هر ساله مورد بازنگری قرار می­گیرد. برنامه زمان­بندی تحقق اهداف، حمایت مالی، جذب سرمایه و سرمایه­گذاری، بیمه سرمایه­گذاری، ایجاد خطوط اعتباری،  در دبیرخانه مشترک بررسی و برنامه اجرایی ظرف 6 ماه تدوین و تصویب می­شود.

ب) به منظور تعریف کلان­پروژه و یا تولید مشترک در بازارهای هدف صادراتی، انجمن می­بایست ضمن امکان سنجی فنی و اقتصادی، نسبت به تهیه طرح تجاری، حضور در بازار و یا توسعه بازار، میزان مشارکت سرمایه­گذار خارجی، قرارداد، برنامه اجرایی، مجریان پروژه و ... به دبیرخانه مشترک ارائه نماید.

ج) پیشنهادهای انجمن برای تولید فراسرزمینی و تولید مشترک با طرف­های خارجی به دبیرخانه مشترک معرفی می­شود که درصورت تصویب در دبیرخانه، تامین مالی از طریق بازار سرمایه یا روش­های دیگر در اولویت معاونت قرار می­گیرد. دبیرخانه مشترک تلاش می­نماید از طریق معاونت، اقدامات لازم برای اینکه محصول تولیدی فراسرزمینی در بازار ایران به عنوان محصول ایرانی شناسایی شود و تابع مقررات حمایت از تولید داخل در کشور قرار گیرد.

د) کلیه برنامه بازارهای هدف صادراتی و نیز تحقیق و تولید مشترک با طرف خارجی، زمان­بندی تحقق اهداف، حمایت مالی، جذب سرمایه، مشارکت و سرمایه­گذاری خارجی در دبیرخانه مشترک بررسی، پایش و تصویب می­شود.

ه) پیگیری، نظارت، ارزیابی حسن انجام کار شرکت­های عضو انجمن در دبیرخانه مشترک انجام و تایید می­شود.

ماده 6- برنامه اجرایی رفع موانع تولید، رشد فروش داخلی و ایجاد هم افزایی:

الف) به منظور محقق شدن افزایش فروش اعضای انجمن، پروژه­های توسعه­ای اعضا در دبیرخانه مشترک بررسی شده و ابزارها و حمایت­ها متناسب با اندازه پروژه تعیین می­شود. پیشرفت این پروژه­ها در بازه­های شش ماهه پایش و هر نوع حمایتی متناسب با پیشرفت آنها عملیاتی خواهد شد.

ب) انجمن نسبت به شناسایی و احصاء نیازهای فناورانه اعضاء و نحوه مشارکت شرکت­های دانش­بنیان دررفع این نیازها اقدام می­نماید. این نیازهای فناورانه به دیبرخانه مشترک ارائه و در صورت تصویب در برنامه­های توسعه تکنولوژی قرار خواهد گرفت. همچنین انجمن به منظور شبکه­سازی و مشارکت شرکت­های نوپا در رفع نیازهای فناورانه نسبت به ایجاد کنسرسیوم، مشارکت مدنی و مشارکت حقوقی با شرکت­های عضو انجمن اقدام می­نماید. میزان و نحوه حمایت­های مورد نیاز در دبیرخانه مشترک تدوین و مصوب خواهد شد. گزارش رفع نیازهای فناورانه و دستاوردهای حاصل از آن در پایان هر سال بصورت کتابچه چاپ می­شود.

ج) انجمن به منظور جلوگیری از رقابت فزاینده (over competition) شرکت­های داخلی با محصول مشابه، اقدام به ایجاد کنسرسیوم و همکاری در تولید یا طراحی محصول مشترک می­نماید. انجمن در هر 3 ماه نسبت به شناسایی این موارد اقدام نموده و ضمن ارائه گزارش در دبیرخانه مشترک به انعقاد قرارداد همکاری و مشارکت کمک می­نماید. میزان و نحوه حمایت­های مورد نیاز در دبیرخانه مشترک تدوین و مصوب خواهد شد.

د) به منظور حمایت از تولید دانش­بنیان در راستای قانون جهش تولید، رفع موانع تولید، فرهنگ­سازی خرید تولیدات داخل، دبیرخانه مشترک امور مرتبط با تعرفه بازرگانی، تخصیص ارز، امور مرتبط با تسهیلات و سرمایه­گذاری، ارتباطات با وزارت­خانه­های مرتبط را تسهیل می­نماید.

ه) انجمن محصولات مشابه تولیدی در شرکت­های دولتی یا عمومی با تولیدات دانش­بنیان را به دبیرخانه مشترک گزارش می­نماید. دبیرخانه مشترک موضوع را جهت بررسی به کمیته حمایت از محصولات و خدمات دانش­بنیان ذیل شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش­بنیان ارجاع می­نماید.

و) به منظور جلب همکاری و جذب سرمایه­گذاری صنایع بزرگ برای همکاری با شرکت­های عضو انجمن، دبیرخانه مشترک ظرف مدت شش ماه نسبت به تدوین برنامه و مدل مشارکت و حمایت­های مربوطه اقدام می نماید.


طرفین توافقنامه
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری , انجمن ملی شرکت های صنایع پیشرفته صنعت و معدن