توسعه زیست‌بوم نوآوری و بومی‌سازی زیرساخت‌های راهبردی و گلوگاهی صنعت مخابرات و هوشمندسازی و تحول دیجیتال
توضیحات رویداد

 

 

 

 

توافق­نامه همکاری

«توسعه زیست‌بوم نوآوری و بومی‌سازی زیرساخت‌های راهبردی و گلوگاهی صنعت مخابرات و هوشمندسازی و تحول دیجیتال»

به منظور پاسخگویی اثربخش به نیازهای فناورانه در زیست‌بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش عمق بومی‌سازی در توسعه و تولید زیرساخت‌های حیاتی و گلوگاهی هسته شبکه، غلبه بر محدودیت‌های تحریمی، امنیت و صیانت از داده‌ها و اطلاعات، ایجاد زمینه‌های استقلال و اقتدار در توسعه شبکه ملی اطلاعات، توسعه فناوری‌های نوظهور نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی برای نیل به سوی تحول دیجیتال و صنعت نسل چهارم و همچنین رونق کسب‌وکارهای مرتبط در سطح ملی، ضروری است زیست‌بوم این صنعت و به‌ویژه فناوری الکترونیک و میکروالکترونیک به عنوان فناوری پایه در توسعه فناوری‌ها و بومی‌سازی و تولید زیرسامانه‌های پایه و تجهیزات زیرساختی و پیشرفته موردتوجه ویژه قرار گیرد. با عنایت به این ضرورت و در راستای تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از رشد تولید دانش‌بنیان و اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، این توافق­نامه فی‌مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به نمایندگی آقای روحاله دهقانی فیروزآبادی به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور که از این پس به اختصار «معاونت علمی» نامیده می‌شود از یک طرف، صندوق نوآوری و شکوفایی به نمایندگی آقای محمدصادق خیاطیان به عنوان رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی که از این پس به اختصار «صندوق نوآوری» نامیده می‌شود از طرف دیگر و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به نمایندگی آقای بیژن عباسی آرند به عنوان مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل که از این پس به اختصار «ایرانسل» نامیده میشود، به شرح ذیل منعقد خواهد شد.

ماده 1: موضوعات و زمینه­های همکاری مشترک

موضوع توافق‌نامه عبارت است از:

تسهیل و حمایت از ایجاد، توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی­سازی فناوری‌های کلیدی صنعت به‌ویژه الکترونیک و میکروالکترونیک در زیرساخت­های حوزه­های ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل:

زیرساخت­های گلوگاهی، حیاتی و تحریمی ارتباطات موجود مخابرات سیار

زیرساخت­ها و تجهیزات نسل پنجم و ششم مخابرات سیار

 

زیرساخت­های شبکه و ارتباطات اینترنت اشیاء و هوشمندسازی صنایع

تجاری­سازی، ایجاد یا توسعه بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه موضوع بند یک این ماده با اولویت نیاز اعلامی یا موضوع مشارکت در طراحی و تولید یا سرمایه­گذاری ایرانسل.

افزایش و ضریب­بخشی به تأمین مالی در کلان پروژه­های موضوع بند یک از طریق هم­سرمایه­گذاری صندوق نوآوری و ایجاد ظرفیت تأمین مالی این صندوق با مشارکت شبکه بانکی و بازار سرمایه کشور مطابق بند الف ماده 17 قانون جهش تولید دانش­بنیان تا سقف سه برابر آورده سرمایه ایرانسل.

استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی ایرانسل مطابق بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانش­بنیان در حمایت از تحقیق و توسعه و ساخت نمونه محصول در کلان پروژه­های بند یک با همکاری معاونت علمی تا سقف سالانه 200 میلیارد تومان.

استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی ایرانسل به عنوان سرمایه­گذاری مطابق آیین­نامه و دستورالعمل اجرایی بند ت ماده 11 قانون جهش تولید دانش­بنیان، مصوب شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش­بنیان، در حمایت از تکمیل زنجیره ارزش، توسعه محصولات جدید، افزایش مقیاس و تولید انبوه محصولات دانش­بنیان موضوعات بند 1 این ماده تا سقف سالانه 400 میلیارد تومان.

جذب سرمایه سازمان­های توسعه­ای در موضوع بند 1 این ماده با عاملیت صندوق نوآوری مطابق بند ت ماده 17 قانون جهش تولید دانش­بنیان.

ایجاد ظرفیت صادرات محصولات و دارایی­های فکری تولید شده موضوع توافق‌نامه در چارچوب بند ب ماده 17 قانون جهش تولید دانش­بنیان با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری.

توسعه اشتغال دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت نخبگان در توسعه صنعت مخابرات و ارتباطات کشور در چارچوب حمایت‌ها و ضوابط بنیاد ملی نخبگان.

تبصره 1: موضوعات ذیل در قالب دو دسته برنامه تحت عنوان پروژه‌های پیشران و طرح‌های توسعه زیست‌بوم اجرایی می‌شوند. در جداول 1 و 2 نمونه‌های پیشنهادی این طرح‌ها ارائه شده که پس از انعقاد توافق‌نامه در کارگروه راهبری توافق نهایی می‌شوند.

ماده 2: تعهدات ایرانسل

ایرانسل متعهد می­شود در راستای انجام موضوعات و زمینه­های همکاری مشترک این توافق‌نامه:

2-1- فهرست نیازمندی‌های فناورانه اولویت­دار خود را جهت شناسایی ظرفیت‌های موجود کشور به معاونت علمی معرفی نماید.

2-2- به منظور توسعه بازار برای طرح­ها و موضوعات اولویت‌دار ماده 1 این توافق‌نامه که مورد تأیید معاونت علمی ‌باشد، حمایت‌های مالی و غیرمالی اعم از قراردادهای تضمین خرید، تحقیق و توسعه، مشارکت استراتژیک و سرمایه‌گذاری مشترک را با نظارت معاونت علمی به عمل آورد.

2-3- از فراخوان­های ارائه شده در موضوعات بند 1 ماده 1 این توافق‌نامه حمایت نموده و منابع مالی لازم را از محل اعتبار مالیاتی موضوع بند 5 ماده 1 این توافق‌نامه، با نظارت معاونت علمی و صندوق نوآوری سرمایه‌گذاری نماید.

2-4- سازمان‌های توسعه‌ای را برای تأمین سرمایه موضوع بند 6 ماده 1 و نیز تسهیل در صادرات محصولات دانش­بنیان حاصل از این توافق‌نامه در موضوع بند 7 ماده 1، ترغیب و به صندوق نوآوری معرفی نماید.

2-5- از طراحی، ایجاد و رشد زیست‌بوم توسعه­دهندگان محصولات و خدمات در حوزه­های ذکر شده در بند 1 ماده 1، حمایت­های مشخص شده توسط کارگروه راهبری ماده 6 این توافق‌نامه به عمل آورد.

2-6- در زمینه توسعه کنسرسیوم‌های منتخب جهت بومی‌سازی محصولات و خدمات موردنیاز صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع بند 1 ماده 1 این توافق‌نامه مشارکت نماید.

2-7- در برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای معاونت علمی و صندوق نوآوری که با هدف پیشبرد زیست­بوم توسعه الکترونیک و میکروالکترونیک حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور انجام می‌دهند، همکاری نماید.

ماده 3: تعهدات معاونت علمی

معاونت علمی متعهد می­شود در راستای انجام موضوعات و زمینه­های همکاری مشترک این توافق‌نامه:

3-1- شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در زمینه تولید محصولات و خدمات موردنیاز شرکت‌های تابعه ایرانسل را شناسایی و به ایرانسل معرفی نماید.

3-2- از کلیه ظرفیت‌های خود در چارچوب بند 4 ماده 1 در موضوع اعتبار مالیاتی تا سقف 200 میلیارد تومان برای تأمین مالی و حمایت از طرح­ها و پروژه­های تحقیق و توسعه مشترک با کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های منتخب دانش‌بنیان این معاونت و طرف قرارداد با ایرانسل در موضوع بند 1 ماده 1 این توافق‌نامه، استفاده نماید.

3-3- از ایجاد کنسرسیوم‌هایی متشکل از شرکت‌های دانش­بنیان توانمند در حوزه نیازمندی‌های شرکت ایرانسل در چارچوب ضوابط جهش تولید دانش‌بنیان و قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات حمایت نماید.

3-4- تعرفه­گذاری محصولات وارداتی مشابه محصولات بومی­سازی شده این توافق‌نامه را با توجه به عمق بومی­سازی، توان تولید داخل و نیاز بازار ارزیابی نموده و از مجلس و وزارت صمت پیگیری نماید.

3-5- ظرفیت‌ها و امکانات خود را در راستای اعطای مجوزهای لازم برای توسعه فعالیت‌های نوآوری ایرانسل و همچنین تسهیل فرآیند برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه ایرانسل با همکاری صندوق نوآوری اعمال و ارائه نماید.

3-6- از برنامه‌های مشترک شتابدهی اشتغال با مشارکت بنیاد ملی نخبگان ازجمله پلتفرم بازگشت نخبگان به کشور حمایت کند.

ماده 4: تعهدات صندوق نوآوری

صندوق نوآوری در چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌های خود و در صورت تأمین منابع متعهد می­گردد در راستای انجام موضوعات و زمینه­های همکاری مشترک این توافق‌نامه:

4-1- نظارت بر منابع حاصل از بندهای 4 و 5 ماده 1 این توافق‌نامه را با توافقات کارگروه راهبری موضوع ماده 6 توافق‌نامه بر عهده گیرد.

4-2- تا سقف سه برابر سهم آورده سرمایه­گذاری ایرانسل از محل اعتبارات بند 5 ماده 1 این توافق­نامه، در پروژه­های مشترک ذیل موضوع بند 1 ماده 1 توافق­نامه، هم­سرمایه­گذاری نماید.

4-3- ظرفیت­ ایجاد صندوق­های سرمایه­گذاری مشترک بین­المللی را مطابق با پیش­بینی بازار صادراتی محصولات دانش­بنیان موضوع بند 1 ماده 1 این توافق‌نامه بررسی نموده و بر مبنای سهم آورده سرمایه­گذاری ایرانسل از محل منابع بند 5 ماده 1 و سهم هم­سرمایه­گذاری خود مطابق بند 3 ماده 1 و نیز جذب سرمایه­ غیرمستقیم سازمان­های توسعه­ای مطابق بند 6 ماده 1 با رعایت ملاحظات آیین­نامه اجرایی موضوع قانون بند 7 ماده 1 این توافق‌نامه اقدام به ثبت سرمایه برای همکاری­های بین­المللی نماید.

4-4- با مشارکت ایرانسل در موضوع بند 2 ماده 1 برای تجاری­سازی، بازارسازی و توسعه بازار محصولات این توافق‌نامه در بازارهای موازی و در دسترس داخلی و خارجی اقدام نماید.

4-5- تأمین سرمایه از محل سرمایه­های بانکی یا بازار سرمایه را مطابق بند 3 ماده 1 به صورت مستقیم و از محل بند 6 ماده 1 این توافق‌نامه به صورت غیرمستقیم برای تولید انبوه محصولات دانش­بنیان موضوع بند 1 ماده 1 بر عهده گیرد.

4-6- علاوه بر منابع مندرج در ماده 1، تأمین منابع لازم و جذب سرمایه هم­سرمایه­گذار خارجی برای تولید انبوه مشترک داخلی و خارجی محصولات دانش­بنیان این توافق‌نامه را پیگیری نماید و سازوکار حقوقی لازم برای سرمایه­گذاری خارجی در موضوع توافق‌نامه را فراهم سازد.

4-7- تسهیلات سرمایه­ در گردش لازم برای توسعه محصولات دانش­بنیان ماده 1 این توافق‌نامه را تا سقف 200 میلیارد تومان از محل منابع در اختیار خود یا شبکه بانکی تأمین نماید.


طرفین توافقنامه
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و ایرانسل